کد مطلب:33872
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:15
اين كه ظرف عنيت خارج از وجود فرا گرفته به چه معني است ؟
اين مسئله مبتني بر چند اصل فلسفي از قبيل مسئله اصالت وجود ، تشكيك در وجود اشتراك در وجود و . . . است كه با توجه و دقت در اين مسائل طبعاً اين مسئله هم روشن مي شود چرا كه آنچه كه در جهان حقيقت دارد همان وجود و هستي است و غير از وجود و هستي چيزي نيست . و آنچه كه ذات اقدس الهي صادر مي شود يك حقيقت بيش نيست و آن حقيقت همان وجود و هستي است و در واقع براساس اصالت وجود و تشكيك در وجود همه موجودات در اصل وجود و هستي اشتراك دارند و اختلاف موجودات هم بر مي گردد به حد و مرز وجود كه يكي از درجه وجودي بيشتري برخوردار است و ديگري كمتر ، نظير نور كه همه نورها يك حقيقت بيش نيست و اختلافها بر مي گردد به شدت و ضعف و قوت و ضعف نور ، خداوند هم آنچه كه افاضه مي كند وجود و هستي است و غير از وجود و هستي چيزي نيست تا از خداوند صدور يابد در نتيجه در عالم كثراتي مشاهده نمي شود و آنچه كه در بيان مطلب فوق كمك مي كند توجه به اين نكته است كه افاضه فيض از ناحيه خداوند بي واسطه نيست بلكه به صورت طولي از ذات اقدس صدور مي يابد تا به پائين ترين درجه موجودات مي رسد ، و وجود و هستي از مجاري فيض و كانالهاي خاص افاضه مي شود و هر موجودي به قدر ظرفيت وجوديش از آن برداشت مي كند .
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.